Nootmuskaat en genocide

BANDA EILANDEN EN DE TERREUR VAN DE NEDERLANDERS

De Banda-eilanden zijn eilanden waar je niet zomaar komt. Toch spelen ze een cruciale rol in de geschiedenis van Nederland. Om een lang verhaal kort te maken: er groeit nootmuskaat. En nootmuskaat was in de Middeleeuwen heel waardevol, omdat het een geneeskrachtige werking zou hebben. Nootmuskaat groeide alleen in Banda. In 1599 veroverden de Nederlanders de Banda eilanden en eisten een monopolie op de teelt van nootmuskaat. Uiteindelijk resulteerde de aanwezigheid van de Nederlanders in genocide van de Bandanese bevolking. Voor onze gouden Middeleeuwen hebben vele mensen aan de andere kant van de wereld een hoge prijs moeten betalen: die van hun vrijheid of zelfs hun leven. En onze geschiedenisboeken zwijgen erover.

Uitzicht vanaf Ay

De rit naar de eilanden met een roerige geschiedenis is geen gemakkelijke. Vanuit Ambon, de hoofdstad van de Molukken, zou er een snelle boot zijn naar de eilanden. Maar die is opgeheven. Gelukkig konden we een lift regelen met een vrachtschip. Dat is een helse rit. In plaats van de voorspelde 14 uur, zitten we maar liefst 22 uur op het schip. Door de hoge golven beweegt het schip hevig op en neer, waardoor de zeeziekte toeslaat. Maar eindelijk zijn we er!

Nootmuskaat

Een oud fort, wat Nederlandse graven en een paar koloniale panden herinneren aan de aanwezigheid van de Nederlanders. De eilanden Ay en Hatta zijn prachtig en de straten liggen vol met gedroogde kruidnagel, die een heerlijke zoete geur verspreiden. Na anderhalf week snorkelen op Ay en Hatta zijn we terug in Bandaneira, waar we samen met een groep backpackers de vulkaan Gunung Api beklimmen.

Vrolijke kinderen op Ay

MR MAN: DE MAN DIE ALLES KAN

In Bandaneira ontmoeten we tijdens een wandeling door het dorp de vrolijke mister Man, een 53 jarige leraar Engels en ook een van de weinige milieuactivisten op Banda. Met Mr Man heb je geen tijd om je te vervelen. Hij zit boordevol ideen en zijn energieke houding werkt aanstekelijk. Hij geeft kinderen gratis Engels bijles, en in ruil daarvoor moeten ze meehelpen met het schoonmaken van het strand.

De volgende dag werden we uitgenodigd voor een kookles. Ik nodig een leuk Sloveens stel uit om ons te vergezellen. Mevrouw Man leert ons hoe we aubergines met amandelsaus moesten maken. Het is enorm gezellig en we er wordt veel gelachen. De dag erop worden we uitgenodigd om mee te helpen met de Engelse les. Mocht je ooit in Banda zijn, vraag naar Mr Man. Hij kan je veel leren over het leven in Banda, en in ruil daarvoor kun je hem helpen bij zijn pogingen om het milieu in Banda te beschermen.

HET LEED DAT PELNI HEET

De terugweg naar Ambon verloopt iets sneller, omdat we dit keer met een Pelni schip varen. Een rit op een pelni schip is echter een ervaring op zich. Als de boot 14 uur(!) later dan gepland aankomt in de haven begint de chaos. Het schip is overvol met mensen. Mensen met enorme dozen levensmiddelen banen zich een weg naar buiten, terwijl een enorme menigte naar binnen probeert te dringen. Dat gaat er handhandig aan toe. Ook met kinderen wordt in deze chaos geen rekening gehouden. Dit is natuurlijk een ideale kans voor zakkenrollers. Een poging om mijn backpack te openen, wordt bestraft met een hardhandige duw van Henk Erik. Even is er niks meer over van het zachtaardige karakter van de Indonesiers. Het is een opluchting als we een plekje hebben veroverd op het dek. Overal liggen mensen en afval en tientallen kakkerlakken krioelen over het dek. Even verderop jaagt een muis een andere muis weg. Dit gaat gepaard met veel gepiep. Om de paar minuten klinkt er iets op de omroep. Van slapen komt niks terecht. Als ik de kakkerlak die over mijn voeten heenloopt een paar fanatieke meppen geef, kijkt iedereen verbaasd om. Terwijl ze het niet raar vinden als Henk Erik even later hetzelfde doet. Ik ben opgelucht als we eindelijk in Ambon zijn.

Uitzicht vanaf de vulkaan

MEER EENHEID IN EUROPA? IEDEREEN OP WERELDREIS!

Ik blijf me verbazen over hoe dingen er hier aan toe gaan. Een vertrektijd die gepland staat om 8 uur s ochtends, kan makkelijk betekenen: 12 uur s middags of 9 uur s avonds. Ook blijf ik me verbazen over sommige eetcombinaties. Indonesiers houden heel erg van kaas. Kaas wordt echter gebruikt in toetjes. Chocoladebanenen met kaas, gebak met kaas, koekjes met chocolade en kaas. Hoe langer ik aan het reizen ben, hoe meer ik merk dat zaken die ik heel normaal vind, ook maar een perceptie zijn, onderdeel van onze Westerse cultuur. De perfecte manier om meer eenheid in Europa te krijgen, zou zijn om iedereen op wereldreis te sturen. Dan merk je pas hoe klein de verschillen tussen de Europese landen zijn.

De top van de vulkaan bereikt na een zware klim!

Vera

Tvoje price su sve ljepse i vidi se da postajes zrelija i pametnija usljed svih tih iskustava. Sreca da se uskoro vracas jer ko zna koliko bi postala pametnija da ostanes jos pola godine! Zezam se. Ovo vam je bilo jos jedno predivno iskustvo. I ja sam ovdje nesto naucila od toga. Jedva cekam da se vratite!

Heaven-Lee

Wow, wat maken jullie toch veel mee! Echt een bijzondere reis. Geniet van de laatste etappe van jullie reis.

Mariesse

Mooi om van weer je te horen Nev! Je zou reisjournalist moeten worden want je schrijft echt goed. P.S. Iedereen zou een Mr. Man om de hoek moeten hebben!