Onze buren hangen in een boom!

we zijn nu al een tijdje door Thailand aan het reizen. Wat een verschil met India! Hier zijn geen locals die met je op de foto willen louter omdat je uit het westen komt. In India werden we om de haverklap aangesproken of we even met de zoon of dochter op de foto willen. Hoe bezweet en verwilderd we er ook uitzagen. Maar eerlijk is eerlijk: als ik foto's maak van het land en de mensen, mogen zij ook foto's maken van mij.

KOH SAMUI: HET TOKKIE PARADIJS

Vanuit Bangkok reisden we af naar Koh Samui, een eiland dat eens zo bekend stond om haar mooie stranden. Het strand daadwerkelijk zien tussen de bebouwing door bleek moeilijker dan verwacht. De toegang werd versperd door de vele resorts, waar je niet tussendoor mocht lopen om naar het strand te gaan. En 's avonds transformeert het gebied in een waar tokkieparadijs. Neonlichten van reclamezuilen verlichten de straten. Tientallen auto's rijden op en neer met enorme luidsprekers op het dak. Overal wordt reclame gemaakt voor schietbanen en bokswedstrijden. Ik ging op zoek naar een boekwinkel. Dat was een mission impossible. Wel werd ons gevraagd of we drugs wilden en seksshows (oftewel pingpongshows). Ik was er niet rouwig om dat ik maar 1 nacht in Koh Samui verbleef.

MASSATOERISME VERMIJDEN IN HET MEEST TOERISTISCHE LAND VAN AZIE

De volgende dag vertrokken we met een tourboot naar het Ang Thong nationaal park, een gebied dat uit maar liefst 42 kleine onbewoonde eilanden bestaat. De enige manier om er te komen was met een tourboot. Toen de motor van de boot midden op zee stuk ging, moest ik wel even terugdenken aan Nepal. Na een uur kwam er echter een andere boot om ons op te pikken. Wij vertelden dat we minstens een week op Ang Thong wilden blijven. Dat was gelukkig geen probleem. En een week op de Ang Thong eilanden bleek de beste keus ooit. Nadat alle tourboten vertrokken waren, heerste er een serene stilte.Op 1 restaurantje na, was er niks op het eiland. Voordat we naar de eilanden vertrokken had de hoteleigenaar ons wel waarschuwend toegesproken: "you know that there is no shopping on the island, right?!" Ik antwoorde: "that's exactly what we are looking for!"

Bijna elke dag huurden we een kano, en peddelden we van het ene eilandje naar het andere. Al gauw kwamen we erachter dat alle tourboten precies dezelfde plekken op dezelfde 3 eilandjes bezoeken. Door die plekken te vermijden, hadden we hele eilandjes voor ons alleen.

Af en toe bleven er 1 of 2 toeristen overnachten, en s avonds hadden we dan interessante gesprekken over van alles en nog wat.

ONZE BUREN HANGEN IN DE BOOM EN PLASSEN IN DE VOORTUIN

De laatste twee nachten hadden we onze accomodatie geupgrade van een tentje naar een bungalow. We bleken naast een grote drukke familie te zitten. De familie werd altijd wakker om een uur of 5 en maakte vervolgens een hoop kabaal. Op een ochtend toen ik terugkwam van het ontbijt, zat de hele familie in onze voortuin. Eentje hield belangstellend onze strandtennisracket vast, terwijl een andere voor onze deur aan het plassen was. Toen ze mij zagen kijken renddn ze snel de boom in. Ik moet wel zeggen dat deze dusky langurs de schattigste apen zijn die ik ooit heb gezien.

Nu zijn we afgereisd naar Krabi, in het xuiden van Thailand. We gaan langzaam richting Maleisie en kopen vanaf daar een vlucht naar Indonesie.

Vera

Najzad! Dugo sam cekala na tvoju pricu. Bas se radujem tvojim pricanjima o novim avanturama. Ti sve to znas tako lijepo da napises. Uzivajte vas dvoje u novim zemljama, kulturama i lijepoj prirodi. I cuvajte se!

Vera

Nenice, divne slike. Vas dvoje izgledate tako sretni! A kako i ne bi! Priroda je predivna, vasi jedini susjedi preslatki majmuncici, more prelijepo.....!

vesna

Predivna priroda. Deluje netaknuta.
Pozdrav

Zoran

Reading your notes and looking at the wonderful photos, I have the impression that you and Henk Erik have discovered paradise on earth. Adam and Eve could be jealous.

?itaju?i tvoje zapise i gledaju?i te predivne fotografije, imam utisak da ste ti i Henk Erik otkrili raj na zemlji. Adam i Eva bi mogli biti ljubomorni.

Mariesse

Fijn om te horen dat de natuurrampen dit keer schaars waren! Mooie fotos! :-)